Alla inlägg den 18 maj 2016

Av Anna K - 18 maj 2016 19:28

Sparade tomtatkärnor från förra årets skörd. De har nu stått inne i några månader och börjar ta över mina fönster helt. Det har till och med kommit tomater på en del plantor. Nu börjar det bli dax att plantera ut dem.


     


Tänkte att jag skulle göra en ny tomatlåda i år. Då tiden inte funnits har jag inte hunnit göra den än. Var dock tvungen att plantera ut lite tomatplantor då de tar mycket plats.


 



Av Anna K - 18 maj 2016 19:13

Köpte mina sparrisfrön när vi flyttade in i huset för sju år sedan. Hade inte så stor koll på hur man oldar just sparris, men tänkte att jag testar. Läste på lite och förstod ganska snart att det skulle ta 10 år innan jag kunde skörda min sparris.   Efter lite ändringar i trädgården har jag flyttat sparrisen ett par gånger, men de har alltid kommit upp, smala små sparrisar. Varje höst jag jag klippt ner dem och hoppats på att de ska komma upp igen nästa år. Fick en glad överraskning i år när de började titta fram. Ser ut som de kan skördas och ätas.   Om jag nu får ha kvar dem tills de är tillräckligt stora, min 2-åring tycker det är roligt att plocka allt som växer....  

Av Anna K - 18 maj 2016 15:27

     Efter några härliga soliga dagar börjar det bli grönt i trädgården. Hallonbuskar, krusbär och vinbärsbuskar börjar bli gröna. Rabarber och gojibär börjar växa. Smultron, jordgubb och smultron börjar blomma. Plommonträdet har redan blommat över. Sparrisen som jag satte för sju år sedan har växt till sig, kanske till och med kan ätas i år. Vitlöken som sattes i höstas växer. De första fröna är satta - morötter, sockerärtor, paprika, majs, persilja och basilika. Tomaterna växer så det knakar inomhus - börjar bli dags att plantera ut dem nu.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards